Członkowie Studenckiego Koła Naukowego Psychoterapii przy Instytucie Psychologii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy w 2011 r. wzięli po raz pierwszy udział w Pikniku Naukowym Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik. Tematem przewodnim imprezy była wolność.
Na Pikniku studenci pokazali różnorodne metody i zagadnienia psychologiczne w kontekście wolności - różnych jej wymiarów. Przykładowo odwołanie się do słynnych eksperymentów (Stanfordzki Eksperyment Więzienny Zimbardo, eksperyment Asch'a czy Milgram'a) zobrazował pewne społeczne wymiary ograniczenia jednostkowej wolności, których na co dzień nie jesteśmy świadomi. Odmiennie elementy treningu twórczego pokazują, że poprzez kreatywność możemy przełamać ciasny gorset konwencji i stereotypów. Uświadomić sobie, że możliwe jest w konstruktywne przeciwstawienie się presji kulturowej oraz zobaczyć, że grupa wcale nie musi ograniczać człowieka.
Interesującą metodą jest także biofeedback, dzięki któremu można nauczyć się świadomie modyfikować funkcje, które normalnie są poza świadomością (fale mózgowe, opór elektryczny skóry, napięcie mięśni). Wymiarem wolności jest tutaj umiejętność panowania nad własnym ciałem. Przeciwnie wariograf pokazuje nam, że nie jesteśmy w stanie całkowicie kontrolować naszych odruchów. Także złudzenia optyczne mogą nas konfrontować z iluzją wolności, figlem, który płata nam nasza percepcja.
Atrakcyjnym elementem pokazu była prezentacja, która oprócz treści merytorycznych, zawierała nagrania przeprowadzonego wcześniej sondażu dotyczącego wolności.
Projekt został zrealizowany pod opieką dr Ilony Laskowskiej, jego uczestnikami byli: Agnieszka Bąk, Katarzyna Jakowska, Kinga Mickiewicz, Maria Treder, Dariusz Ozimkiewicz. Na pomoc w realizacji projektu zgodziła się mgr Kamila Litwic - Kamińska. Z zespołem SKNP współpracują także: Magdalena Dzierżanowska oraz Krzysztof Wirszyłło.
Piknik, który odbył się 28 maja 2011 r. w Warszwie, jest największą w Europie plenerową imprezą popularyzującą naukę. Celem Pikniku jest pokazanie nauki w sposób zrozumiały dla odbiorców w różnym wieku, wykorzystując eksperymenty, pokazy, często także interaktywne eksponaty.